Musée d’Orsay, "Olympia", og hvorfor gi kunst mer plass
Feb 12, 2026Det nye året er allerede godt i gang. Kanskje ga du deg selv et lite løfte i januar – om å bruke mer tid på det du liker og det som gir mening i hverdagen, om å prioritere deg selv litt mer, eller om å fordype deg i noe du lenge har vært nysgjerrig på.
Mange nyttårsforsetter får riktignok kort levetid, og det er helt greit. 😊 For vi er fortsatt helt i starten av året. Og noen ganger handler det ikke om store planer, men om å ta ett lite, bevisst steg i retning av det som allerede betyr noe for deg.
Kanskje er det kunstinteressen din. Ikke bare som noe du vender innom fra tid til annen, men som noe du ønsker å gi mer plass. Å bruke året på å se mer, forstå mer og oppleve mer. 💡 Å utvide horisonten, oppdage nye sammenhenger – og se kunsten, og verden den er skapt i, med et nytt og friskere blikk.
I dag vil jeg ta deg med til Paris. Ikke til de travle boulevardene, men inn på et sted fylt av drama og sterke historier – Musée d’Orsay.

Olympia, 1865, Édouard Manet
Se for deg at vi går gjennom de historiske salene, omgitt av ikoniske verk av Monet, Van Gogh, Cézanne, Degas og Renoir...
Midt i denne praktfulle samlingen stopper vi ved ett av museets mest omtalte og omdiskuterte verk: Olympia av Édouard Manet.
Da maleriet ble vist i 1865, sjokkerte det Paris fullstendig. Det ble omtalt som umoralsk og vulgært, og reaksjonene var så sterke at verket måtte beskyttes.
Olympia møter oss med et direkte blikk, uten skam eller unnskyldning. Hun er ikke en mytologisk figur, slik kvinnelig nakenhet vanligvis ble fremstilt i kunsten, men en virkelig kvinne i en virkelig, og for mange ubehagelig, situasjon.
Detaljene avslører hvem hun er: orkidéen i håret, smykkene, det svarte båndet rundt halsen og den oppreiste svarte katten. Bak henne står tjenestepiken med en bukett blomster fra en klient.
Tenk at dette ene maleriet ble et vendepunkt, ikke bare for kunsthistorien, men for samfunnet. Det utfordret samtidens forestillinger om skjønnhet og det å være kvinne, og stilte spørsmål ved samfunnets normer knyttet til klasse og rase.

Musé d'Orsay. Foto: Canva
Det er nettopp slike oppdagelser og små aha-øyeblikk som gjør tiden vi gir kunsten så verdt det.
I Kunstklubben i februar utforsker vi dette fantastiske museet sammen. Vi blir kjent med Musée d’Orsay på en rolig, tilgjengelig og inspirerende måte – gjennom en digital vandring der jeg guider deg gjennom verkene, historiene og sammenhengene.
Kanskje er dette tidspunktet hvor du gir kunstinteressen din litt mer plass i livet ditt. Ikke som et ønske som blir liggende på hylla, eller som et sporadisk galleribesøk i ny og ne, men som noe du lar få følge deg videre.
I hverdagen.
Litt om gangen.
Gjennom kunstens mange fasetter.
Der innsikten bygger seg opp over tid, og hvor følelsen av mestring blir en naturlig belønning.
Og det er nettopp dette du finner i Kunstklubben – meld deg inn her!

I Kunstklubben får du:
– En ny mesterklasse med et nytt kunsthistorisk tema hver måned
– Digitale vandringer og museumsbesøk
– Utstillingsanbefalinger over hele landet
– En ny kunstner hver måned
– Kunstnyheter og nyttige, praktiske tips
– Tilgang til titalls av kunsthistoriske foredrag
– Trygg progresjon og læring over tid
Meld deg inn her: https://www.thearttrotter.com/klubb
Sign up for our Art Letters
Join thousands of art lovers and receive essays, recommendations and art inspiration from us
By entering your name and email, you agree to receive emails from us with inspiration and tips about art and the art world. You can unsubscribe at any time by pressing Unsubscribe.